مایه افتخار روحانیت شدید| کج اندیشان بدانند حوزه در کنار مردم ایستاده است
به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، با صدور پیامی از حضور خالصانه و مجاهدانه طلاب و روحانیون جهادی در مقابله با ویروس کرونا تجلیل کرد.
در بخشی از این پیام آمده است، حضور ایثارگرانه، متواضعانه و مظلومانه شما دوستان عزیز جوان و جهادی در حوادثی از قبیل سیل و زلزله و بویژه اکنون در پیشگیری و مبارزه با کرونا و پدیدههای ناشی ازآن در کنار مجاهدان و شهیدان سلامت و همراه پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و کادر بیمارستانها و طیفهای گسترده نیروهای مردمی و دانشگاهی و فرهنگی و بسیجی و مسئولان محترم، لوح زرین دیگری را در تاریخ حوزه و روحانیت و ایران و انقلاب رقم زد و مایه افتخار حوزههای علمیه و روحانیت معظم و ملت بزرگ ایران شد.
متن پیام ۱۰ ماده ای آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه خطاب به طلاب، فضلا، اساتید، پزشکان و گروه های جهادی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انه خیر ناصر و معین و صلی الله علی محمد وآله الطاهرین لاسیما بقیة الله فی الارضین(عج)
طلاب و فضلای عزیز جهادی
گروه ها وتشکل های فعال حوزوی
برادران و خواهران طلبه و روحانی
استادان، محققان، مبلغان و مشاوران جهادی
پرستاران فداکار، پزشکان ارجمند و نیروهای درمان
نیروها و قرارگاههای مردمی
نیروهای جهادی دانشگاهی، دانش آموزی و بسیجی
سلام و درودخدا بر شما
موالید درخشان شعبان و درخشش انوار ربوبی و نبوی و ولایی بویژه میلاد حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) را ، در ماه مناجات و صلوات شعبانیه و فیضان الطاف و عنایات الهی و تجلی معارف ناب انسان ساز و تحول آفرین، تبریک و شادباش میگویم و متواضعانه خدمات بی شائبه وخالصانه شما را می ستایم و ارج می نهم و سپاس میگزارم و فرصت را مغتنم شمرده، مطالبی را یادآوری می نمایم .
یکم: این مکتب قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و دعاها و مناجاتهای دل انگیز و روح افزا و ذخائر تاریخی معارف و علوم اسلامی است که روحانیت و حوزه را به قلههایی رساند که درمنشور روحانیت امام راحل (قدس سره الشریف) تصویر شده است و این بینش و بصیرت و آگاهی الهی و اجتماعی بود که مبدا پیدایش و شکوفایی انقلاب اسلامی و بیداری امت اسلام قرار گرفت و با هدایت و راهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) تداوم یافت و مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه، آن را یاری و استمرار بخشیدند و این همه جز باشکوه و عظمت و بیداری و نقش آفرینی ملت شریف ایران و همه طبقات و اصناف و بویژه دانشگاهیان و بسیجیان رقم نمی خورد و استمرار نمییافت و بیاری خدا این راه نورانی در ایران و منطقه و جهان پیوسته و درخشنده استمرار خواهد یافت.
این پیشگامی حوزهها و روحانیت و قم قهرمان در خدمت به اسلام و انقلاب و ملت شریف ایران و امت اسلام و مردم جهان بفضل الهی و برغم همه غرض ورزیها و شایعهسازیهای دشمنان و گاهی ملامت ها و طعنههای ناآگاهان و نیز گاهی نامهربانی و غفلت دوستان، استمرار و ارتقا خواهد یافت و حوزه و روحانیت و نهادها و مراکز حوزوی بویژه طلاب جوان و جهادی با تأسی به اسلام عزیز و سنت سلف صالح و مجاهد و با الهام گیری از اندیشه و گفتمان امام و انقلاب و رهبری معظم بر عهد کهن خود با ملت ایران و امت اسلام استوار خواهند ایستاد.
حضور خالصانه و ایثارگرانه و متواضعانه ومظلومانه شما دوستان عزیز جوان وجهادی در حوادثی از قبیل سیل و زلزله و بویژه اکنون در پیشگیری و مبارزه با کرونا و پدیدههای ناشی ازآن در کنار مجاهدان و شهیدان سلامت و همراه پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و کادر بیمارستانها و طیفهای گسترده نیروهای مردمی و دانشگاهی و فرهنگی و بسیجی و مسئولان محترم، لوح زرین دیگری را در تاریخ حوزه و روحانیت و ایران و انقلاب رقم زد و مایه افتخار حوزههای علمیه و روحانیت معظم و ملت بزرگ ایران شد.
تاریخ فداکاری و از خودگذشتگی و ایثار همه مجاهدان راه سلامت و شما طلاب و فضلای عزیز جهادی در زمینههای امداد و نجات، کمکهای روحی و معنوی، مشاورههای روانی، پاسخ گویی به پرسشهای اعتقادی، فکری و شرعی، تجهیز و تدفین درگذشتگان و تحمل رنجها و ملامتهای شما را ثبت خواهد کرد و در پیشگاه خداوند متعال مأجور خواهید بود، همانطور که همبستگی ملت بزرگ ایران ایران و مجاهدت سپاه سلامت و تلاش مسئولان خدوم و نیروهای مردمی و کشوری و لشکری آن هم در شرائط تحریم ظالمانه و تبلیغات سهمگین در پیشگیری و مبارزه با کرونا برگ زرینی در تاریخ ایران و انقلاب، رقم زد و این تجربه بر آمادگی نظام اسلامی و توانائیهای آن افزود، و همه این موفقیتها باید تجربه نگاری و تاریخ نگاری و نظریه پردازی و الگوسازی شود.
دوم : در منطق اسلام مواجهه با مصائب و رنج ها و بلاها بر اساس مبانی فلسفی وکلامی و فقهی و حقوقی و اخلاقی بریک رویکردی سه ضلعی عقلانی، علمی و معنوی استوار است:
الف . این رویکرد، عقلانی است، زیرا تفسیر جامعی از چرایی و علتهای آشکار و نهان پیدایش این¬گونه ناملایمات وحوادث، ارائه شده و تأکید گردیده است که در این حوادث، فلسفههایی مشخص و آزمونهای الهی و هشدار دهی و بانگ بیدارسازی بشر وجود دارد و انسان می¬تواند به حکمت فراگیر الهی در همه این فراز و فرودها اعتماد کند.آیات شریفه قرآن و احادیث پیامبر(ص) و معصومین (ع) تصویری جامع و منسجم و منظومه وار از هستی و انسان و آزمون الهی و این گونه حوادث و بلاها ارائه داده است و اندیشه فلسفی و کلامی و معارفی بزرگان دین و معرفت ، تبیین شده است.
ب . این رویکرد علمی است، زیرا، مبتنی بر اذعان به نظام علًی معلولی و طبیعی و جامع و فراگیر است و فقه و اخلاق ومعارف اسلامی، بشر را به بهرهگیری از همه ظرفیتها و استعدادهای فکری خود برای حل مشکلات بشری فراخوانده و هرگز او را به انحصار در روش های معین و راههای معنوی و عبادی بمثابه بدیل و جایگزین اندیشه علمی و نسخه عملی فرا نخوانده است بلکه اسلام با راهنماییها و هدایتها و نظامهای کلان و خرد خود، بشر را به تلاش و سعی علمی جامع و بهره گیری از همه تجارب بشری برای حل مشکلات توصیه کرده است .
ج . این رویکرد، معنوی و غیبی و اخلاقی است؛ زیرا علاوه بر دعوت به آگاهی بر احاطه علم و حکمت الهی و قدرت و دست برتر خداوند درپس همه ظواهر، به باور نسبت به وجود قوانین فرامادی و امدادهای غیبی هم فرا میخواند و بر نهفته بودن درسهای بزرگ اعتقادی، عبادی، اخلاق اسلامی و اجتماعی و انسانی در بطن این حوادث وضرورت درس آموزی از آن تأکید دارد.
در گفتمان فلسفی معرفتی اسلام دوقطبیها و تقابلهای دروغین علم و دین، ماده و معنا، جسم و جان، دنیا و آخرت، درمان و دعا، سلامت جسم و سلامت روحهای فیزیک و متافیزیک، علم و فلسفه، طب ابدان و طب ارواح و قوانین طبیعی و فراطبیعی وجود ندارد و مع الاسف در طول تاریخ شاهد کژراهههای افراطی و تفریطی در این دو قطبیها بودهایم و اکنون نیز کما بیش شاهد این گونه انحرافات هستیم.
حوزه و بزرگان آن، با همراهی جهادگران سلامت جامعه و طلاب و گروه های جهادی، با اندیشه و عمل خود، بشریت را به این راه روشن فرامیخوانند و نه به راههای تاریک و اندیشههای فلسفی ناصواب و نه به کج سلیقگیها و شذوذات فکری و رفتاری ونه به دو قطبیهای ناروا .
سوم: طلاب و فضلا و استادان و محققان و مبلغان و مشاوران حوزوی می توانند افزون بر وظائف و امدادهای عام انسانی، در عرصههای فکر و عمل، از ذخایر معرفتی و گنجهای معنوی اسلام بهرهگیرند و در بحرانها و ناهنجاریها با رعایت مرزهای تخصصی و در کنار متخصصان علوم پزشکی به ایفای نقشهای امدادی و وظائف ویژه خود بپردازند، روحانیت و حوزه های علمیه درطول تاریخ از هویتی جامع و علمی و فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده است و شان خود را خدمت به جامعه بشری می دانسته و می داند و بدان افتخار می کند و در این جایگاه باید رسالت های ویژه خود که اعتقادی و اخلاقی و معرفتی و هدایت گری است بپردازد و آنجا که لازم است با رعایت ضوابط علمی و نظرات تخصصی برحسب نیاز به وظائف عام و انسانی و امدادی اقدام شجاعانه میکند.
چهارم: کلام و فقه و اخلاق اسلامی در همه ابعاد این گونه حوادث و بلایا و اپیدمیها دارای احکام فقهی جامع و ریز ودقیق و توصیههای اخلاقی عقل پسند ومعارف جامعی است که نه تنها جا را بر عقل و خرد و دانش بشری تنگ نمیکند بلکه آن را می پذیرد و با رویکردی تمدنی و فراتر هدایت میکند و تبیین این محورها بر عهده حوزه و نهادها و شخصیتهای آن است و در گنجهای معنوی و معارف اسلام ذخایری برای حل مشکلات روحی و رفتاری و اجتماعی بشر وجود دارد که دست یابی به آن به توسعه مرزهای علوم اسلامی و تحقیقات گسترده نیاز دارد و تبیین و عرضه آن وظیفه حوزههای علمیه است.
پنجم: تاریخ گواهی خواهد داد که حوزه و بزرگان آن با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) در همه مراحل و شرایط، براین منطق جامع و خرد جمعی تأکید کردند و در سفارش اکید و عمل به توصیههای بهداشت فردی و اجتماعی پیشگام بودند و مهم ترین شعائر و مناسک دینی و برنامههای آموزشی حوزهها را برای صیانت از سلامت مردم و رعایت مقررات تعطیل کردند و در برابر هیچ یک از تصمیمات کارشناسان و متولیان ذیربط نایستادند، بلکه آن را پاس داشتند و همراهی و تشکر کردند؛ البته گفتمان وحیانی و دیدگاه جامع اسلام را نیز عرضه کردند و از ارائه نقد و نظر و پیشنهاد ناصحانه نیز دریغ نورزیدند و خیل عظیم طلاب عزیز جهادی در میدانهای گوناگون و در کنار متخصصان و پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و مردم و مسئولان، به امداد و یاری مردم و بیماران برخاستند و فارغ از هر نگاه مذهبی، دینی، قومی، نژادی و ملی، در صحنه حاضر شدند و برای حضور و امداد فراتر از مرزها نیز اعلام آمادگی کردند و ایران و حوزهها هیچگاه در حصار نگاههای تنگ سیاسی و مذهبی و نژادی قرار نگرفتند و صبورانه برخی از سخنان ناصواب و اتهامات ناروا به حوزه و نهادهای حوزوی را تحمل کردند و درخدمت به مردم کوتاهی نکردند.
ششم: این منطق الهی انسانی به رهبران مذهبی و سیاسی جهان نیز منعکس شد و بر ضرورت بیداری و همبستگی جهانی و بازگشت به هویت انسانی ناب و اصالت الهی بشر و مقابله با ستم و بیعدالتی و ایستادگی در برابر تبعیض و تحریمهای ناعادلانه و جلوگیری از اشغال و جنگ و ترور و توسعه سلاحهای کشتار جمعی تأکید گردید.
ادیان الهی و نخبگان فرهنگی و آزادگان جهان میتوانند با استفاده از این شرایط و همه ظرفیتها، زمینههای این گفتمان الهی و انسانی و احیای کرامت انسانی و هویت فرهنگی و معنوی بشریت را فراهم آورند و سیاستهای ظالمانه و دولتهای مستکبر و بیرحم را - که در عالم فساد میگسترانند به تولید سلاحهای نامتعارف دست میزنند و حتی در درمان و دارو با قساوت رفتار میکنند، - کنار زنند.
هفتم: اکنون همگان در ایران شاهد تجربه دیگری از همبستگی ملی و استحکام زیر ساختهای علمی و فناوری و بهداشتی آن برغم همه تضییقها و تحریمهای ظالمانه مستکبران هستیم و از این مهم تر این موج حضور مردمی و قرارگاههای جهادی و گروههای دلیر و فداکار در پیشگیری و مبارزه با کرونا، تابلو زیبای انسانی، اسلامی و انقلابی را ترسیم نموده است و این تجربه بسیج مردمی است که از ایمان و فداکاری مردم و انقلاب اسلامی بارها جوشیده و بارها معجزه آورده و به جهان صادر شده است و نمونه آن را در برخی کشورهای محور مقاومت دیدهایم، امید است تجربه گرانبهای اعتماد به نفس ملی و باور به توانمندیهای گسترده درونی و دل بریدن از بیگانگان استمرار یابد و همانطور که بااین رویکرد در عرصههای گوناگون شاهد پیشرفتهای چشمگیر علمی و فرهنگی و فناوری و نظامی بودهایم، بایددر این فضای جدید شاهد ابتکارات و خلاقیتها و پیشرفتهای اجتماعی و فرهنگی و علمی و پزشکی و تجربههای جدید در مهار این گونه بلاها و اپیدمیها باشیم وبرآمادگی های خود بیافزاییم و پدافند غیر عامل را تقویت نماییم وبه عمق حوادث و همه گزینه های متصور توجه کنیم.
هشتم: با کمال تأسف در این حوادث شاهد کژرویها و کج سلیقگیهائی بودیم و شگفتآور آن که دشمنان ایران و اسلام و انقلاب بر امواج سهمگین کرونا سوار شدند و جاهلانه و عجولانه به مبانی فکری و اعتقادی اسلام و معارف الهی و اهل بیت(سلام الله علیهم) و به ارزشهای انقلاب اسلامی و مقدسات مذهبی و دینی و به پایگاه والای اجتماعی روحانیت، حوزه و انقلاب و نظام اسلامی یورش بردند و تلاش کردند با پاشیدن بذر کینه، دشمنی و اختلاف، به دین گریزی ،اسلام هراسی ، انقلاب هراسی، ایران هراسی و قم هراسی دامن زنند و منافقان و وابستگان نیز با دشمنان ملت در سخت ترین شرائط، همراهی کردند و در مواردی نیز غافلان در این میدان بازی کردند والبته روندجاری حوادث در جهان و ضعف های مدعیان جهانی و اقتدار و توانمندی های ایران دروغ ها و کینه توزی های آنان را آشکار ساخت .
اما همه آنان بدانند قم، حوزه و روحانیت با رنج و مرارت و سختی و دشواریها آشنا است و با جهاد، مقاومت، ایثار و فداکاری در کنار ملت بزرگ و مقاوم ایران اسلامی و محور مقاومت خواهد ایستاد و به یاری خدا بر عهد خود با خدا و مردم استوار خواهد ماند، ضمن آن که از نقد دلسوزانه، نظرات، بحث آزاد و پیشنهادهای سازنده نیز استقبال میکند و خود را مصون از خطا نمیداند.
نهم: این حادثه اتفاقی جدید در دنیای معاصر بود و تکانه ای شدید به اندیشه ها و زیرساخت های فکری و رفتاری بشر وارد کرد و از ابعاد گوناگون و متنوع برخوردار است و پیامدهای میان و بلندمدت خواهد داشت و تفسیرهای گوناگون از آن ارائه خواهد شد و جهان پس ازکرونا و پیامدهای این حادثه و ابعاد گوناگون نیازمند مطالعه ای فراگیر و چند ضلعی با رویکردی جامع و از منظرهای معرفتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، علمی و فناوری است که باید بدان پرداخت و تجربه گرانبهای ایران همراه با نقدها، تحلیل و ثبت و ضبط کرد و تاریخ نگاری همه حوادث و بویژه حضور مردمی و حضور حوزوی و روحانیت باید مضبوط و ماندگار شود، اما مهم تر آن است که حوزه و دانشگاه و نهاد های ذی ربط با نگاهی جامع و اسلامی و تمدنی و علمی و دقیق به مناسبت مأموریتها ضمن تلاش برای پیشرفتها و نوآوریهای پزشکی و درمانی و بهداشتی، به مطالعات و تحقیقات گسترده در همه زمینههای آن بپردازد و برای عبور از بحرانها بهرهگیری از همه فرصتها و رقم زدن آیندهای درخشانتر برنامهریزی نمایند.
در تاریخ نقاط عطفی وجود دارد که حضور هوشمندانه یک ملت و امت و یک اندیشه و گفتمان در شناخت و مدیریت و بهره گیری از آن یا غائب و غافل بودن می تواند نقش آفرین باشد ودرآینده تاریخ اثر گذارد ، حوزه هوشمند و حکیم باید از این نگاه راهبردی و آینده نگر برخوردار باشد و طبعا این مقوله به خردورزی و دانشوری و حکمت و شجاعت و ابتکار و خلاقیت و روح انقلابی نیاز دارد.
دهم: ستاد حوادث حوزه و کمیتههای آن در قم و سراسر کشور بفضل الهی و با همکاری همه نهادها و مراکز و مؤسسات حوزوی در قم و همه استانها و دیگر دستگاههای مسئول و قرارگاههای مردمی و باهمت والای خیل عظیم طلاب و فضلای عزیز جهادی، علاوه بر نقش امدادی و همیاریهای ویژه و گسترده، با تخصصهای گوناگون در قلمروهای ارائه مشاوره روانشناختی و روحی و تحلیل و پاسخگویی به پرسشها در زمینه مباحث اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و نیز با ارائه طرحهایی در حوزه پیامدها و شرایط پساکرونایی گامهایی بلند برداشته وبر خواهند داشت که جای تقدیر و سپاس فراوان دارد. همانطور که بخشهای تخصصی در مدیریت حوزههای علمیه و همه نهادها و مراکز حوزوی در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و خدماتی برای استمرار حرکت علمی و فرهنگی و اجتماعی و تبلیغی و دیگر ابعاد ماموریتی حوزه با مراجع عظام و رهبری معظم و راهنمایی و همکاری شورای عالی و شوراهای دیگر سیاستگذار با بهرهگیری از روشهای جدید و فناوریهای نوین و فضای مجازی برنامهریزی و اقدامات مهمی انجام دادهاند و مایه افتخار و امتنان است و بفضل الهی همه این برنامهها ادامه خواهد یافت و امید است براساس راهبردها و توصیههای ارائه شده در نوشتارهای سابق برنامهریزی جامع بعمل آید و حوزه به سمت قلههای بلند و آرمانهای والا حرکت کند و اصالت و هویت علمی و معنوی و اجتماعی و مردمی و انقلابی بودن آن شکوفاتر و به نیازهای متنوع و مرتبط پاسخگوتر شود و در ارائه طرحها و مطالبات لازم پیشتر رود.
درپایان مجددا به همه مجاهدان میدان سلامت و پیشگیری و مبارزه با کرونا و طلاب جوان و گروههای فعال مردمی و حوزوی جهادی و همه مراکز و نهادهای حوزوی و دانشگاهی درود میفرستم و فعالیتهای آنان را ارج مینهم و سپاس میگزارم و توفیقات روزافزون آنان را از خداوند منان خواهانم.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
/924/ج
درود بر این غیور مردان مرد عمل
خداوند جهان را آفریده است و قوانینی را برای اداره آن در کار کرده است. بشر به اختیار خود میتواند آنها را کشف کند.
طلاب و روحانیون این همه اقدامات خوب برای نظام و ملت انجام می دن
...
رسانه ای شدن اقدامات حوزوی خودش یاوه گویی های رسانه های بیگانه را خنثی می کنه
خواهشا به مراکز مدیریت حوزوی ابلاغیه بدید در رسانه ای کردن اقداماتشون تلاش کنند و جزیره ای عمل نکنند.
...